Õpetlikud näited IT-maailma ajaloost.

Esimene postitus teemal : “Nagu ka muudes tehnoloogia valdkondades, tuleb iga edukalt läbi löönud IT-lahenduse kohta mitu lootustandvat ja huvitavat mõtet, millest aga asja ei saanud (kas ei realiseerunud või ei suutnud turul piisavalt hästi toime tulla). Otsi kolm enda arvates õpetlikku näidet ja kirjelda neid ajaveebiartiklis.”

Esimese näitena toon välja Videomängude esimese hiilgeaja lõpul (1982) välja antud E.T. the Extra Terrestrial. Mäng põhines samanimelisel toona populaarsel (ja ka siiani!) kogupere ulmefilmil ning Mängu arendaja ja kirjastaja oli Atari, kes on tuntud näiteks Pong-nimelise mängu loojatena ning 80ndate alguses levinud Atari 2600 konsooli poolest. Mis võiks küll valesti minna?

Tänu massilisele ületootmisele, ülehaibitud turunduskampaaniatele ja üleüldisele mängu halvale kvaliteedile loetakse seda siiani videomängutööstuse suurimaks ebaõnnestumiseks. Kuigi ootus ja  algusemüügid olid suured, levis peagi suusõnaliselt teave mängu kohutava kvaliteedi kohta, mis viis mängu ületootmiseni ning peagi saabuva matmiseni New Mexico kõrbes[1].

Teine näide sedapuhku pimedamast internetialast, ja nimelt anonüümse kauplemise portaal Silk Road. Loodud  privaatsuseaktivisti Ross William Ulbrichti poolt, kasutas portaal  TOR-võrku, ning polnud väljaspool TOR-protokolli kättesaadav. Säärane anonüümsus meelitas üsna peagi ühiskonna tumedama poole, ning Silk Road muutus suurimaks online-mustaks turuks, müües narkootikume, relvi ja kõike muud. Peagi küll suletud FBI poolt, toob ta esile anonüümsusega kaasnevad ohud ning näitab, et meil ühiskonnana on vaja areneda, et tehnoloogiale järele jõuda.

Viimane näide siis taaskord mängutööstusest ning selleks siis No Man’s Sky – Mängu tõmbenumbrina turundati seda, kui protseduuriliselt genereeruvat universumit, loob ainulaadse simulatsiooni. Kahjuks, aga läbi mitmete tehniliste viperuste ja üldise monotoonsuse genereeritud planeetidel, sai No Man’s  Sky tuntuks kui “Refund Simulator”  – (i.k. Raha-tagasi simulaator).

Viited:

[1] – http://americanhistory.si.edu/blog/landfill-smithsonian-collections-et-extra-terrestrial-atari-2600-game

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *